Raccolta documentale

Ricerca documenti

Opzioni avanzate

Ente
Autori
Contesto geografico
Tema 1
Tipologia documento
Parole chiave
Open access
Anno di pubblicazione
a
Titolo documento Ente Autori  
Percorsi. Il Public engagement nella ricerca: consapevolezza, obiettivi, responsabilità, strumenti, impatto Università degli Studi di Torino A., De Bortoli
Ente: Università degli Studi di Torino
Autori: A., De Bortoli
Contesto geografico: Italiano
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Percorsi. Il Public engagement nella ricerca: consapevolezza, obiettivi, responsabilità, strumenti, impatto
Tipologia documento: Report
Lingua: Italiano
Anno pubblicazione: 2017
Abstract: Il report illustra il progetto di ricerca PERCORSI il cui obiettivo principale è stato quello di individuare, condividere, sperimentare e diffondere metodi e strumenti efficaci per riconoscere, censire, valorizzare e valutare le attività di public engagement delle strutture di ricerca. A tal proposito, sono stati utilizzati sia alcuni strumenti e metodologie tradizionali della ricerca sociale, ma anche strumenti di progettazione partecipata e lavoro collaborativo come il workshop e le tecnologie offerte dal web.
Parole chiave: Terza Missione; ANVUR; VQR 2011-2014; progetto ISAAC; public engagement
Open Access: SI
Allegato Open: 2017_Percorsi_Il PE nella Ricerca.pdf
Teorie e pratiche nelle cliniche legali. vol 2 Università degli Studi di Bergamo A. Maestroni; et al.
Ente: Università degli Studi di Bergamo
Autori: A. Maestroni; et al.
Contesto geografico: Italiano
Tema: Casi studio
Titolo: Teorie e pratiche nelle cliniche legali. vol 2
Tipologia documento: Volume
Lingua: Italiano
Anno pubblicazione: 2018
Abstract: Teorie e pratiche nelle cliniche legali, vol. II, nel suo complesso è utile per capire come poter fondare, gestire e far crescere una clinica legale nonché per inquadrare il nascente Movimento clinico legale italiano; movimento che da una parte si pone, e pone al dibattito giuridico, un problema di “giustizia” e di “accesso alla giustizia”, partendo dall’attenzione ai diritti fondamentali, che segnano il confine di ciò che non è nella disponibilità di variabili maggioranza politiche, e dall’altra si presenta come termometro sociale delle comunità in cui le Università sono inserite. A emergere è un metodo di insegnamento del diritto che è anche un preciso posizionamento in chiave solidaristica e sussidiaria del giurista e dello stesso sapere che questi rappresenta rispetto alla società e alle dinamiche di potere e di diseguaglianza che la attraversano.
Parole chiave: cliniche legali; università e responsabilità sociale; didattica sul campo;
Riferimenti bibliografici: Brambilla, Paola, Carrer Matteo, Maestroni, Angelo (a cura di) (2018) Teorie e pratiche nelle cliniche legali. Torino: Giappichelli.
Open Access: NO
Collegamento: https://www.giappichelli.it/teorie-e-pratiche-nelle-cliniche-legali
The public-engaged scientists: Motivations, enablers and barriers Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati di Trieste (ente di affiliazione degli autori) S.Cerrato; et al.
Ente: Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati di Trieste (ente di affiliazione degli autori)
Autori: S.Cerrato; et al.
Contesto geografico: Italiano
Tema: Casi studio
Titolo: The public-engaged scientists: Motivations, enablers and barriers
Tipologia documento: Articolo
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2018
Abstract: Why do scientists volunteer to be involved in public engagement in science? What are the barriers that can prevent them participationg in dialogue with society? What can be done to facilitate their participation? In this paper we present a case study of the Children's University programme of the International School for Advanced Studies (SISSA) (Trieste, Italy), discussing the three-year experience, and reporting the outcomes of a series of focus groups conducted with the young scientists who volunteered in the programme. Two kinds of motivations emerged. The first is personal, for example volunteers' desire to improve their own communication abilities, or their curiosity for a new activity. The second is related to the perceived role of scientists in society: many volunteers feel a sense of duty and the need to promote science and its importance in society, to have an impact to the public perception of science and to seed the love for science in young people. After the first year of their involvement, volunters epressed the need to keep improving their communication skill and participating in professional training courses, and agreed that science communication should become part of all standard training programmes of PhDs. In order for the outreach not to remain a sporadic experience, it is essential that a strong institutional commitment exists to promote, recruit, encourage, professionally train and support those involved.
Parole chiave: public engagement with science and technology; professional development and training in science communication; public role of young scientists
Riferimenti bibliografici: Cerrato, Simona et al. (2018) The public-engaged scientists: Motivations, enablers and barriers. Research for All. 2. 313-322. 10.18546/RFA.02.2.09.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.researchgate.net/publication/326714588_The_public-engaged_scientists_Motivations_enablers_and_barriers
Allegato Open: 2018_Paper_SCerratoEtAl_Pubilc Engaged Scientist.pdf
Engaged scholarship. The Politics of Engagement and Disengagement University of Alberta, Canada L., Shultz; T., Kajner (eds)
Ente: University of Alberta, Canada
Autori: L., Shultz; T., Kajner (eds)
Contesto geografico: Extra EU
Tema: Definizioni e riflessioni sul PE
Titolo: Engaged scholarship. The Politics of Engagement and Disengagement
Tipologia documento: Volume
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2013
Abstract: This book was motivated by a desire to contribute to in-depth, critical discussions about engaged scholarship and education. Recognizing that, although some theorizing is underway, much of the published literature on community-engaged scholarship focuses on practice-based stories and pragmatic concerns relating to encouraging, supporting, rewarding and institutionalizing engagement in a variety of educational settings, we sought to shift the discourse and create space for a more broad discussion.
Parole chiave: engaged scholarship, community engagement, citizenship of knowledge;educazione e impegno sociale, coinvolgimento delle comunità, società della conoscenza;
Riferimenti bibliografici: Shultz, Lynette; Kajner, Tania (Eds.), (2013), Engaged scholarship: The politics of engagement and disengagement, Rotterdam, NL: Sense Publishers.
Open Access: NO
Collegamento: https://www.springer.com/gp/book/9789462092907
Mapping civic engagement within higher Education in Ireland All Ireland Society for Higher Education (AISHE) L. McIlrath; et al. (eds)
Ente: All Ireland Society for Higher Education (AISHE)
Autori: L. McIlrath; et al. (eds)
Contesto geografico: EU
Tema: Casi studio
Titolo: Mapping civic engagement within higher Education in Ireland
Tipologia documento: Volume
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2009
Abstract: This publication highlights a range of activities that undepin civic engageemnt within higher education in Ireland from diverse perspectives. It is an example of current thinking, experiences and rationale in thhis area. Contributions have been drawn from those working within policy bodies, universities, and community based/service learning, community university partnership and broadly, the role of institutions of higher education within society are explored from academic, professional and personal lenses. In addition, the contributions and experiences offered are indipendent and representative of the authors and not the editors. This book seeks to provide insight into the range of theories, practices, processes and the varying manifestation of civic engageement activities between communities and institutions of higher education in Ireland. This publication is the voice of all the relevant stakeholders with regards to civic engageemnt within higher education. The publication has been divided into three distinct but interrelated sections: Section One "Foundations for Civic Engageemnt within Higher Education in Ireland" takes account of contextual and conceptual issue. Section two "Case Studies" offers multiple perspectives on a range od models, activities nd experiences that underpin civic engagement and partnerships between the community and university. Section three "Conclusion" offers reflections on the main mesages emanating from this publication with some thoughts on future implications for the role of the university broadly within society and specifically whithin community.
Parole chiave: community engagement, regional development, higher education, engaged university,
Riferimenti bibliografici: McIlrath, Lorraine et al. (eds) (2009) Mapping Civic Engagement within Higher Education in Ireland. AISHE-R: n.1.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.aishe.org/reading-1/
Allegato Open: 2009_LMcllrarthEtAl_Mapping_Civic_Engagement_final.pdf
Getting to Policy Impact: Concepts and Framework Stockholm Environment Institute J., Forrester; et al.
Ente: Stockholm Environment Institute
Autori: J., Forrester; et al.
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Getting to Policy Impact: Concepts and Framework
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2009
Abstract: This brief methodological report investigates the definitions and the management practices of scientific knowledge as a facilitator of sustainable policies involving ever greater involvement of multiple stakeholders, maintaining levels of scientific excellence and promoting the integration of knowledge in different political contexts. The report also defines the concept of impact policies as models of change for the co-creation of knowledge in the public policy sphere.
Parole chiave: Sustainability knowledge; policy impact; stakeholder
Riferimenti bibliografici: J., Forrester; et al. (2009) Getting to Policy Impact: Concepts and Framework, Stokholm, Stokholm Environment Institute
Open Access: SI
Collegamento: https://www.jstor.org/action/doBasicSearch?Query=Getting+to+Policy+Impact%3A+Concepts+and+Framework&acc=off&wc=on&fc=off&group=none
Allegato Open: 2009_Getting to Policy Impact_ Concepts and Framework.pdf
The Talloires Declaration. On the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education The Talloires Network
Ente: The Talloires Network
Altri enti partner: Altri enti
Contesto geografico: Extra EU - UK
Tema: Definizioni e riflessioni sul PE
Titolo: The Talloires Declaration. On the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education
Tipologia documento: Articolo
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2005
Abstract: In September 2005, Tufts University convened the Talloires Conference 2005, the first international gathering of the heads of universities devoted to strengthening the civic roles and social responsibilities of higher education. The conference produced the Talloires Declaration on the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education. All signatories of the Declaration have committed their institutions to educating for social responsibility and civic engagement, and to strengthening the application of university resources to the needs of local and global communities.
Parole chiave: principles, aims, social responsibility of universities
Open Access: SI
Collegamento: https://talloiresnetwork.tufts.edu/wp-content/uploads/TalloiresDeclaration2005.pdf
Allegato Open: 2005_The_Talloires_Network_Declaration.pdf
Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) European Commission - Directorate General for Research and Innovation
Ente: European Commission - Directorate General for Research and Innovation
Contesto geografico: EU
Tema: Definizioni e riflessioni sul PE
Titolo: Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI)
Tipologia documento: Articolo
Lingua: Italiano
Abstract: Il report - in particolare, il paragrafo 3.4 impact pathways and the generation of RRI benefits - riferisce delle metriche e dei benefici potenziali della RRI attraverso una riflessione di verifica della validità degli indicatori utilizzati e un'identificazione di nuovi indicatori proficui (input/output).
Parole chiave: responsible research and innovation; societal challenge; inclusive data strategy; knowledge; benefits
Open Access: SI
Collegamento: http://www.guninetwork.org/files/d11_morri_short_draft_final_report.pdf
Allegato Open: morri_short_draft_final_report.pdf
Engaging with Impact: How do we know if we have made a difference? Wellcome Trust
Ente: Wellcome Trust
Contesto geografico: EU
Tema: Definizioni e riflessioni sul PE
Titolo: Engaging with Impact: How do we know if we have made a difference?
Tipologia documento: Articolo
Lingua: Italiano
Abstract: Report delle attività svoltesi al Wellcome Trust’s fourth international engagement workshop: ‘Engaging with impact: how do we know if we have made a difference?’ in Sudafrica nell'ottobre 2012. Obiettivo del documento è trasmettere l'esito di dialoghi incentrati su qualità e impatto riferibili a casi di valutazione e processi di condivisione del sapere scientifico con la comunità di riferimento. Il documento riflette in particolare sul concetto e le applicazioni di "engagement" e i suoi risvolti di correlazione con l'ambito "science".
Parole chiave: engagement; science; accountability; impact; community; evaluation
Open Access: SI
Collegamento: https://wellcome.ac.uk/sites/default/files/wtp052364_0.pdf
Allegato Open: WellcomeTrust.pdf
Evaluation: Practical Guidelines.A guide for evaluating public engagement activities Research Councils UK
Ente: Research Councils UK
Altri enti partner: BIS and the NCCPE
Contesto geografico: Extra EU - UK
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Evaluation: Practical Guidelines.A guide for evaluating public engagement activities
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2011
Abstract: This guide is for researchers seeking to engage general audiences with their subject to evaluate public engagement activities.
Parole chiave: Evaluation strategy and evaluation techniques
Riferimenti bibliografici: Research Councils UK (2011) Evaluation: Practical Guidelines. A guide for evaluating public engagement activities, Swindon, Research Councils UK.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ukri.org/
Allegato Open: 2011_RCUK_PE Evaluation Practical Guidelines.pdf
La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione ANVUR
Ente: ANVUR
Contesto geografico: Italiano
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione
Tipologia documento: Manuale
Lingua: Italiano
Anno pubblicazione: 2015
Abstract: Il manuale illustra i criteri per la valutazione delle attività di Terza Missione delle università italiane.
Parole chiave: Valutazione Terza Missione
Riferimenti bibliografici: ANVUR (2015) La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione, Roma, ANVUR.
Open Access: SI
Collegamento: http://www.anvur.it/
Allegato Open: 2015_ANVUR_Manuale di valutazione TM.pdf
Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́in Higher Education Institutions Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́in Higher Education Institutions
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This report is about practical ways to encourage the restoration of a mission to engage with society in meaningful and mutually beneficial dialogues and processess. Moreover, this document in intended to stimulate informed debate, and in relevant cases to stimulate alternative courses of action: by people in universities; by officials in government at different levels, and professionals and business people. Finally, the paper in intended to encourage the next necessary piece of development work on ‘Third Mission Indicators and Metrics’.
Parole chiave: Third Mission; indicators and metrics for Third Mission activity; impact; rankings
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́ in Higher Education Institutions, Bruxelles, European Commission.
Open Access: NO
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This document outlines and sets out the conceptual framework for the European Indicators and Ranking Methodology for University Third Mission.
Parole chiave: Continuing education processes and indicators; technology transfer & innvoation processes; social engagement processes and indicators
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition, Bruxelles, European Commission.
Open Access: NO
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
State of the art of the methodologies for ranking higher education activities Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: State of the art of the methodologies for ranking higher education activities
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This report shows international university academic rankings with major diffusion and impact and it carries out a review of different methodological offers that try to measure the quality of universities and to establish their hierarchical structure in rankings.
Parole chiave: University rankings; E3M project
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) State of the art of the methodologies for ranking higher education activities, Bruxelles, European Commission.
Open Access: NO
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This report addresses the need of Third Mission by defining and validating a set of indicators for its three dimensions: Technology Transfer & innovation, Continuing Education and Social Engagement, that will allow for a proper positioning and portrait of universities.
Parole chiave: Third Mission dimensions; Third Mission activities; Lisbon Agenda
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities, Bruxelles, European Commission.
Open Access: NO
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 ANVUR
Ente: ANVUR
Contesto geografico: Italiano
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014
Tipologia documento: Report
Lingua: Italiano
Anno pubblicazione: 2017
Abstract: Il documento illustra i risultati dell’esercizio di Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 (VQR 2011-2014). In particolare, il report offre un quadro puntuale degli aspetti salienti che hanno caratterizzato questo esercizio di valutazione, rispettivamente: le istituzioni che vi hanno preso parte; le attività valutate; le metodologie di valutazione adottate; il ruolo e l’operato della Commissione di Esperti di Valutazione della Terza Missione (CETM); i risultati delle attività di TM nella valorizzazione della ricerca (Atenei/enti e consorzi); i risultati delle attività di TM nella promozione di beni pubblici di natura sociale, educativa e culturale (Atenei/enti e consorzi).
Parole chiave: Valutazione della Terza Missione (TM); Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 (VQR 2011-2014)
Riferimenti bibliografici: ANVUR (2017) Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014, Roma, ANVUR.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.anvur.it/rapporto-2016/
Allegato Open: 2017_ANVUR_VQR 2011-2014_Terza Missione.pdf
Monitoring the evolution and benefits of Responsible Research and Innovation Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Ente: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Monitoring the evolution and benefits of Responsible Research and Innovation
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese Francese
Anno pubblicazione: 2018
Abstract: This Executive Summary outlines the conclusions of the monitoring of RRI’s initiatives in Europe. Some lines of action for future monitoring activities are proposed in the document.
Parole chiave: Responsible Research and Innovation (RRI); monitoraggio
Open Access: SI
Collegamento: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d7d917da-c13b-11e8-9893-01aa75ed71a1/language-en
Allegato Open: 2018_Monitoring the evolution and benefits of RRI.pdf
Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Ente: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI)
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2018
Abstract: The report (see, in particular, paragraph 3.4 Impact pathways and the generation of RRI benefits) sets out the potential metrics and benefits of RRI through a reflection aimed at verifying the validity of the indicators used and an identification of new and profitable indicators (input/output).
Parole chiave: Responsible Research and Innovation (RRI); societal challenge; inclusive data strategy; knowledge; benefits
Riferimenti bibliografici: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation (2018) Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI), Bruxelles, European Commission.
Open Access: SI
Collegamento: http://www.guninetwork.org/news/monitoring-evolution-and-benefits-responsible-research-and-innovation-outline-morri-final-event
Allegato Open: 2018_Monitoring the evolution and benefits of RRI.pdf
REF 2021 Guidance on submissions Research England
Ente: Research England
Altri enti partner: The Scottish Funding Council (SFC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW), and the Department for the Economy, Northern Ireland (DfE).
Contesto geografico: Extra EU - UK
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: REF 2021 Guidance on submissions
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2019
Abstract: This document sets out the general framework for assessment in the 2021 Research Excellence Framework (REF) and guidance to UK higher education institutions about making submissions to REF 2021. It includes guidance on procedures, the data that will be required, and the criteria and definitions that will apply.
Parole chiave: Assessment of research
Riferimenti bibliografici: Research England (2019) REF 2021 Guidance on submissions, Bristol, Research England.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ref.ac.uk/publications/guidance-on-submissions-201901/
Allegato Open: 2019_REF_Guidance On Submissions.pdf
REF 2021 Panel criteria andworking methods Research England
Ente: Research England
Altri enti partner: The Scottish Funding Council (SFC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW), and the Department for the Economy, Northern Ireland (DfE).
Contesto geografico: Extra EU - UK
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: REF 2021 Panel criteria andworking methods
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2019
Abstract: This document sets out the assessment criteria and working methods for the Research Excellence Framework (REF) 2021.
Parole chiave: Assessment of research; criteria; methods; types of impact; indicators
Riferimenti bibliografici: Research England (2019) REF 2021 Panel criteria and working methods, Bristol, Research England.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ref.ac.uk/publications/panel-criteria-and-working-methods-201902/
Allegato Open: 2019_REF_Panel Criteria and Working Methods.pdf