Raccolta documentale
Titolo documento | Ente | Autori | |
---|---|---|---|
Percorsi. Il Public engagement nella ricerca: consapevolezza, obiettivi, responsabilità, strumenti, impatto | Università degli Studi di Torino | A., De Bortoli | |
Ente: Università degli Studi di Torino Autori: A., De Bortoli Contesto geografico: Italiano Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Percorsi. Il Public engagement nella ricerca: consapevolezza, obiettivi, responsabilità, strumenti, impatto Tipologia documento: Report Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2017 Abstract: Il report illustra il progetto di ricerca PERCORSI il cui obiettivo principale è stato quello di individuare, condividere, sperimentare e diffondere metodi e strumenti efficaci per riconoscere, censire, valorizzare e valutare le attività di public engagement delle strutture di ricerca. A tal proposito, sono stati utilizzati sia alcuni strumenti e metodologie tradizionali della ricerca sociale, ma anche strumenti di progettazione partecipata e lavoro collaborativo come il workshop e le tecnologie offerte dal web. Parole chiave: Terza Missione; ANVUR; VQR 2011-2014; progetto ISAAC; public engagement Open Access: SI Allegato Open: 2017_Percorsi_Il PE nella Ricerca.pdf |
|||
Teorie e pratiche nelle cliniche legali. vol 2 | Università degli Studi di Bergamo | A. Maestroni; et al. | |
Ente: Università degli Studi di Bergamo Autori: A. Maestroni; et al. Contesto geografico: Italiano Tema: Casi studio Titolo: Teorie e pratiche nelle cliniche legali. vol 2 Tipologia documento: Volume Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2018 Abstract: Teorie e pratiche nelle cliniche legali, vol. II, nel suo complesso è utile per capire come poter fondare, gestire e far crescere una clinica legale nonché per inquadrare il nascente Movimento clinico legale italiano; movimento che da una parte si pone, e pone al dibattito giuridico, un problema di “giustizia” e di “accesso alla giustizia”, partendo dall’attenzione ai diritti fondamentali, che segnano il confine di ciò che non è nella disponibilità di variabili maggioranza politiche, e dall’altra si presenta come termometro sociale delle comunità in cui le Università sono inserite. A emergere è un metodo di insegnamento del diritto che è anche un preciso posizionamento in chiave solidaristica e sussidiaria del giurista e dello stesso sapere che questi rappresenta rispetto alla società e alle dinamiche di potere e di diseguaglianza che la attraversano. Parole chiave: cliniche legali; università e responsabilità sociale; didattica sul campo; Riferimenti bibliografici: Brambilla, Paola, Carrer Matteo, Maestroni, Angelo (a cura di) (2018) Teorie e pratiche nelle cliniche legali. Torino: Giappichelli. Open Access: NO Collegamento: https://www.giappichelli.it/teorie-e-pratiche-nelle-cliniche-legali |
|||
The public-engaged scientists: Motivations, enablers and barriers | Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati di Trieste (ente di affiliazione degli autori) | S.Cerrato; et al. | |
Ente: Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati di Trieste (ente di affiliazione degli autori) Autori: S.Cerrato; et al. Contesto geografico: Italiano Tema: Casi studio Titolo: The public-engaged scientists: Motivations, enablers and barriers Tipologia documento: Articolo Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2018 Abstract: Why do scientists volunteer to be involved in public engagement in science? What are the barriers that can prevent them participationg in dialogue with society? What can be done to facilitate their participation? In this paper we present a case study of the Children's University programme of the International School for Advanced Studies (SISSA) (Trieste, Italy), discussing the three-year experience, and reporting the outcomes of a series of focus groups conducted with the young scientists who volunteered in the programme. Two kinds of motivations emerged. The first is personal, for example volunteers' desire to improve their own communication abilities, or their curiosity for a new activity. The second is related to the perceived role of scientists in society: many volunteers feel a sense of duty and the need to promote science and its importance in society, to have an impact to the public perception of science and to seed the love for science in young people. After the first year of their involvement, volunters epressed the need to keep improving their communication skill and participating in professional training courses, and agreed that science communication should become part of all standard training programmes of PhDs. In order for the outreach not to remain a sporadic experience, it is essential that a strong institutional commitment exists to promote, recruit, encourage, professionally train and support those involved. Parole chiave: public engagement with science and technology; professional development and training in science communication; public role of young scientists Riferimenti bibliografici: Cerrato, Simona et al. (2018) The public-engaged scientists: Motivations, enablers and barriers. Research for All. 2. 313-322. 10.18546/RFA.02.2.09. Open Access: SI Collegamento: https://www.researchgate.net/publication/326714588_The_public-engaged_scientists_Motivations_enablers_and_barriers Allegato Open: 2018_Paper_SCerratoEtAl_Pubilc Engaged Scientist.pdf |
|||
Engaged scholarship. The Politics of Engagement and Disengagement | University of Alberta, Canada | L., Shultz; T., Kajner (eds) | |
Ente: University of Alberta, Canada Autori: L., Shultz; T., Kajner (eds) Contesto geografico: Extra EU Tema: Definizioni e riflessioni sul PE Titolo: Engaged scholarship. The Politics of Engagement and Disengagement Tipologia documento: Volume Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2013 Abstract: This book was motivated by a desire to contribute to in-depth, critical discussions about engaged scholarship and education. Recognizing that, although some theorizing is underway, much of the published literature on community-engaged scholarship focuses on practice-based stories and pragmatic concerns relating to encouraging, supporting, rewarding and institutionalizing engagement in a variety of educational settings, we sought to shift the discourse and create space for a more broad discussion. Parole chiave: engaged scholarship, community engagement, citizenship of knowledge;educazione e impegno sociale, coinvolgimento delle comunità, società della conoscenza; Riferimenti bibliografici: Shultz, Lynette; Kajner, Tania (Eds.), (2013), Engaged scholarship: The politics of engagement and disengagement, Rotterdam, NL: Sense Publishers. Open Access: NO Collegamento: https://www.springer.com/gp/book/9789462092907 |
|||
Mapping civic engagement within higher Education in Ireland | All Ireland Society for Higher Education (AISHE) | L. McIlrath; et al. (eds) | |
Ente: All Ireland Society for Higher Education (AISHE) Autori: L. McIlrath; et al. (eds) Contesto geografico: EU Tema: Casi studio Titolo: Mapping civic engagement within higher Education in Ireland Tipologia documento: Volume Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2009 Abstract: This publication highlights a range of activities that undepin civic engageemnt within higher education in Ireland from diverse perspectives. It is an example of current thinking, experiences and rationale in thhis area. Contributions have been drawn from those working within policy bodies, universities, and community based/service learning, community university partnership and broadly, the role of institutions of higher education within society are explored from academic, professional and personal lenses. In addition, the contributions and experiences offered are indipendent and representative of the authors and not the editors. This book seeks to provide insight into the range of theories, practices, processes and the varying manifestation of civic engageement activities between communities and institutions of higher education in Ireland. This publication is the voice of all the relevant stakeholders with regards to civic engageemnt within higher education. The publication has been divided into three distinct but interrelated sections: Section One "Foundations for Civic Engageemnt within Higher Education in Ireland" takes account of contextual and conceptual issue. Section two "Case Studies" offers multiple perspectives on a range od models, activities nd experiences that underpin civic engagement and partnerships between the community and university. Section three "Conclusion" offers reflections on the main mesages emanating from this publication with some thoughts on future implications for the role of the university broadly within society and specifically whithin community. Parole chiave: community engagement, regional development, higher education, engaged university, Riferimenti bibliografici: McIlrath, Lorraine et al. (eds) (2009) Mapping Civic Engagement within Higher Education in Ireland. AISHE-R: n.1. Open Access: SI Collegamento: https://www.aishe.org/reading-1/ Allegato Open: 2009_LMcllrarthEtAl_Mapping_Civic_Engagement_final.pdf |
|||
Getting to Policy Impact: Concepts and Framework | Stockholm Environment Institute | J., Forrester; et al. | |
Ente: Stockholm Environment Institute Autori: J., Forrester; et al. Contesto geografico: EU Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Getting to Policy Impact: Concepts and Framework Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2009 Abstract: This brief methodological report investigates the definitions and the management practices of scientific knowledge as a facilitator of sustainable policies involving ever greater involvement of multiple stakeholders, maintaining levels of scientific excellence and promoting the integration of knowledge in different political contexts. The report also defines the concept of impact policies as models of change for the co-creation of knowledge in the public policy sphere. Parole chiave: Sustainability knowledge; policy impact; stakeholder Riferimenti bibliografici: J., Forrester; et al. (2009) Getting to Policy Impact: Concepts and Framework, Stokholm, Stokholm Environment Institute Open Access: SI Collegamento: https://www.jstor.org/action/doBasicSearch?Query=Getting+to+Policy+Impact%3A+Concepts+and+Framework&acc=off&wc=on&fc=off&group=none Allegato Open: 2009_Getting to Policy Impact_ Concepts and Framework.pdf |
|||
The Talloires Declaration. On the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education | The Talloires Network | ||
Ente: The Talloires Network Altri enti partner: Altri enti Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Definizioni e riflessioni sul PE Titolo: The Talloires Declaration. On the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education Tipologia documento: Articolo Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2005 Abstract: In September 2005, Tufts University convened the Talloires Conference 2005, the first international gathering of the heads of universities devoted to strengthening the civic roles and social responsibilities of higher education. The conference produced the Talloires Declaration on the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education. All signatories of the Declaration have committed their institutions to educating for social responsibility and civic engagement, and to strengthening the application of university resources to the needs of local and global communities. Parole chiave: principles, aims, social responsibility of universities Open Access: SI Collegamento: https://talloiresnetwork.tufts.edu/wp-content/uploads/TalloiresDeclaration2005.pdf Allegato Open: 2005_The_Talloires_Network_Declaration.pdf |
|||
Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) | European Commission - Directorate General for Research and Innovation | ||
Ente: European Commission - Directorate General for Research and Innovation Contesto geografico: EU Tema: Definizioni e riflessioni sul PE Titolo: Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) Tipologia documento: Articolo Lingua: Italiano Abstract: Il report - in particolare, il paragrafo 3.4 impact pathways and the generation of RRI benefits - riferisce delle metriche e dei benefici potenziali della RRI attraverso una riflessione di verifica della validità degli indicatori utilizzati e un'identificazione di nuovi indicatori proficui (input/output). Parole chiave: responsible research and innovation; societal challenge; inclusive data strategy; knowledge; benefits Open Access: SI Collegamento: http://www.guninetwork.org/files/d11_morri_short_draft_final_report.pdf Allegato Open: morri_short_draft_final_report.pdf |
|||
Engaging with Impact: How do we know if we have made a difference? | Wellcome Trust | ||
Ente: Wellcome Trust Contesto geografico: EU Tema: Definizioni e riflessioni sul PE Titolo: Engaging with Impact: How do we know if we have made a difference? Tipologia documento: Articolo Lingua: Italiano Abstract: Report delle attività svoltesi al Wellcome Trust’s fourth international engagement workshop: ‘Engaging with impact: how do we know if we have made a difference?’ in Sudafrica nell'ottobre 2012. Obiettivo del documento è trasmettere l'esito di dialoghi incentrati su qualità e impatto riferibili a casi di valutazione e processi di condivisione del sapere scientifico con la comunità di riferimento. Il documento riflette in particolare sul concetto e le applicazioni di "engagement" e i suoi risvolti di correlazione con l'ambito "science". Parole chiave: engagement; science; accountability; impact; community; evaluation Open Access: SI Collegamento: https://wellcome.ac.uk/sites/default/files/wtp052364_0.pdf Allegato Open: WellcomeTrust.pdf |
|||
Evaluation: Practical Guidelines.A guide for evaluating public engagement activities | Research Councils UK | ||
Ente: Research Councils UK Altri enti partner: BIS and the NCCPE Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Evaluation: Practical Guidelines.A guide for evaluating public engagement activities Tipologia documento: Linee guida Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2011 Abstract: This guide is for researchers seeking to engage general audiences with their subject to evaluate public engagement activities. Parole chiave: Evaluation strategy and evaluation techniques Riferimenti bibliografici: Research Councils UK (2011) Evaluation: Practical Guidelines. A guide for evaluating public engagement activities, Swindon, Research Councils UK. Open Access: SI Collegamento: https://www.ukri.org/ Allegato Open: 2011_RCUK_PE Evaluation Practical Guidelines.pdf |
|||
La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione | ANVUR | ||
Ente: ANVUR Contesto geografico: Italiano Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione Tipologia documento: Manuale Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2015 Abstract: Il manuale illustra i criteri per la valutazione delle attività di Terza Missione delle università italiane. Parole chiave: Valutazione Terza Missione Riferimenti bibliografici: ANVUR (2015) La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione, Roma, ANVUR. Open Access: SI Collegamento: http://www.anvur.it/ Allegato Open: 2015_ANVUR_Manuale di valutazione TM.pdf |
|||
Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́in Higher Education Institutions | Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme | ||
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme Contesto geografico: EU Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́in Higher Education Institutions Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2012 Abstract: This report is about practical ways to encourage the restoration of a mission to engage with society in meaningful and mutually beneficial dialogues and processess. Moreover, this document in intended to stimulate informed debate, and in relevant cases to stimulate alternative courses of action: by people in universities; by officials in government at different levels, and professionals and business people. Finally, the paper in intended to encourage the next necessary piece of development work on ‘Third Mission Indicators and Metrics’. Parole chiave: Third Mission; indicators and metrics for Third Mission activity; impact; rankings Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́ in Higher Education Institutions, Bruxelles, European Commission. Open Access: NO Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en |
|||
Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition | Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme | ||
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme Contesto geografico: EU Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2012 Abstract: This document outlines and sets out the conceptual framework for the European Indicators and Ranking Methodology for University Third Mission. Parole chiave: Continuing education processes and indicators; technology transfer & innvoation processes; social engagement processes and indicators Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition, Bruxelles, European Commission. Open Access: NO Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en |
|||
State of the art of the methodologies for ranking higher education activities | Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme | ||
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme Contesto geografico: EU Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: State of the art of the methodologies for ranking higher education activities Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2012 Abstract: This report shows international university academic rankings with major diffusion and impact and it carries out a review of different methodological offers that try to measure the quality of universities and to establish their hierarchical structure in rankings. Parole chiave: University rankings; E3M project Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) State of the art of the methodologies for ranking higher education activities, Bruxelles, European Commission. Open Access: NO Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en |
|||
Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities | Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme | ||
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme Contesto geografico: EU Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2012 Abstract: This report addresses the need of Third Mission by defining and validating a set of indicators for its three dimensions: Technology Transfer & innovation, Continuing Education and Social Engagement, that will allow for a proper positioning and portrait of universities. Parole chiave: Third Mission dimensions; Third Mission activities; Lisbon Agenda Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities, Bruxelles, European Commission. Open Access: NO Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en |
|||
Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 | ANVUR | ||
Ente: ANVUR Contesto geografico: Italiano Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 Tipologia documento: Report Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2017 Abstract: Il documento illustra i risultati dell’esercizio di Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 (VQR 2011-2014). In particolare, il report offre un quadro puntuale degli aspetti salienti che hanno caratterizzato questo esercizio di valutazione, rispettivamente: le istituzioni che vi hanno preso parte; le attività valutate; le metodologie di valutazione adottate; il ruolo e l’operato della Commissione di Esperti di Valutazione della Terza Missione (CETM); i risultati delle attività di TM nella valorizzazione della ricerca (Atenei/enti e consorzi); i risultati delle attività di TM nella promozione di beni pubblici di natura sociale, educativa e culturale (Atenei/enti e consorzi). Parole chiave: Valutazione della Terza Missione (TM); Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 (VQR 2011-2014) Riferimenti bibliografici: ANVUR (2017) Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014, Roma, ANVUR. Open Access: SI Collegamento: https://www.anvur.it/rapporto-2016/ Allegato Open: 2017_ANVUR_VQR 2011-2014_Terza Missione.pdf |
|||
Monitoring the evolution and benefits of Responsible Research and Innovation | Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation | ||
Ente: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation Contesto geografico: EU Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Monitoring the evolution and benefits of Responsible Research and Innovation Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Francese Anno pubblicazione: 2018 Abstract: This Executive Summary outlines the conclusions of the monitoring of RRI’s initiatives in Europe. Some lines of action for future monitoring activities are proposed in the document. Parole chiave: Responsible Research and Innovation (RRI); monitoraggio Open Access: SI Collegamento: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d7d917da-c13b-11e8-9893-01aa75ed71a1/language-en Allegato Open: 2018_Monitoring the evolution and benefits of RRI.pdf |
|||
Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) | Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation | ||
Ente: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation Contesto geografico: EU Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2018 Abstract: The report (see, in particular, paragraph 3.4 Impact pathways and the generation of RRI benefits) sets out the potential metrics and benefits of RRI through a reflection aimed at verifying the validity of the indicators used and an identification of new and profitable indicators (input/output). Parole chiave: Responsible Research and Innovation (RRI); societal challenge; inclusive data strategy; knowledge; benefits Riferimenti bibliografici: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation (2018) Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI), Bruxelles, European Commission. Open Access: SI Collegamento: http://www.guninetwork.org/news/monitoring-evolution-and-benefits-responsible-research-and-innovation-outline-morri-final-event Allegato Open: 2018_Monitoring the evolution and benefits of RRI.pdf |
|||
REF 2021 Guidance on submissions | Research England | ||
Ente: Research England Altri enti partner: The Scottish Funding Council (SFC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW), and the Department for the Economy, Northern Ireland (DfE). Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: REF 2021 Guidance on submissions Tipologia documento: Linee guida Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2019 Abstract: This document sets out the general framework for assessment in the 2021 Research Excellence Framework (REF) and guidance to UK higher education institutions about making submissions to REF 2021. It includes guidance on procedures, the data that will be required, and the criteria and definitions that will apply. Parole chiave: Assessment of research Riferimenti bibliografici: Research England (2019) REF 2021 Guidance on submissions, Bristol, Research England. Open Access: SI Collegamento: https://www.ref.ac.uk/publications/guidance-on-submissions-201901/ Allegato Open: 2019_REF_Guidance On Submissions.pdf |
|||
REF 2021 Panel criteria andworking methods | Research England | ||
Ente: Research England Altri enti partner: The Scottish Funding Council (SFC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW), and the Department for the Economy, Northern Ireland (DfE). Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Impatto-Processi e Valutazione Titolo: REF 2021 Panel criteria andworking methods Tipologia documento: Linee guida Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2019 Abstract: This document sets out the assessment criteria and working methods for the Research Excellence Framework (REF) 2021. Parole chiave: Assessment of research; criteria; methods; types of impact; indicators Riferimenti bibliografici: Research England (2019) REF 2021 Panel criteria and working methods, Bristol, Research England. Open Access: SI Collegamento: https://www.ref.ac.uk/publications/panel-criteria-and-working-methods-201902/ Allegato Open: 2019_REF_Panel Criteria and Working Methods.pdf |