Raccolta documentale
Titolo documento | Ente | Autori | |
---|---|---|---|
Piano Strategico 2018-2020 | Università della Calabria | ||
Ente: Università della Calabria Contesto geografico: Italiano Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Piano Strategico 2018-2020 Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2018 Abstract: Documento strategico fondato su cinque obiettivi di Terza Missione: promozione, valorizzazione e protezione della proprietà intellettuale, anche attraverso la creazione di imprese spin-off; potenziamento dei rapporti tra le strutture universitarie di ricerca, il sistema di impresa e le istituzioni del territorio; miglioramento dell'efficacia e dell'efficienza del trasferimento tecnologico; promozione/creazione di nuove iniziative imprenditoriali; potenziamento del Public Engagement. Il documento riporta l'intento istituzionale di rafforzare il tessuto economico privato regionale, nazionale ed europeo tramite finanziamenti privati e sinergie progettuali; si aggiungono la creazione di un sistema di certificazione/comunicazione, la mappatura dei processi innovativi e azioni di accompagnamento degli spin-off al mercato. Parole chiave: proprietà intellettuale, valorizzazione commerciale, public engagement, trasferimento tecnologico, impresa Riferimenti bibliografici: Università della Calabria. (2018) 'Piano Strategico 2018-2020', Cosenza [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.unical.it/portale/portaltemplates/view/view.cfm?81040&81040 Allegato Open: PianoStrategico_UnicalTM_Estratto.PDF |
|||
Piano Strategico 2018-2020 | GSSI - Gran Sasso Science Institute | ||
Ente: GSSI - Gran Sasso Science Institute Contesto geografico: Italiano Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Piano Strategico 2018-2020 Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2018 Abstract: Documento strategico che, per la Terza Missione, definisce obiettivi e azioni di costruzione del bene comune, secondo un cronoprogramma focalizzato su iniziative di divulgazione scientifica e partecipazione alla vita del territorio, con finalità di supporto e offerta permanente di dati ambientali ed economici aggiornati. I ricercatori del GSSI aderiscono a una politica scientifica di open access, attuando percorsi innovativi di diffusione dei risultati della ricerca e favorendone il riuso. Si aggiungono la predisposizione di un piano di comunicazione indirizzato ai diversi stakeholder, la realizzazione di un programma per valorizzare e facilitare l’accesso alle risorse culturali, artistiche e naturali, l'organizzazione periodica di seminari divulgativi rivolti alla comunità e l'apertura delle sedi alle esigenze del territorio. Parole chiave: divulgazione scientifica, open access, partecipazione, sviluppo territoriale, bene comune Riferimenti bibliografici: Gran Sasso Science Institute. (2018) 'Piano Strategico 2018-2020', L'Aquila [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: http://amministrazionetrasparente.gssi.it/index.php/altri-contenuti-mission-politiche-e-strategie Allegato Open: gssi-piano-strategio-WEB.pdf |
|||
Piano Strategico 2019-2021 | Università degli Studi di Ferrara | ||
Ente: Università degli Studi di Ferrara Contesto geografico: Italiano Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Piano Strategico 2019-2021 Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2018 Abstract: Documento strategico che riporta otto obiettivi inerenti la Terza Missione: tutela e valorizzazione della proprietà intellettuale e industriale; potenziamento delle azioni di inserimento e posizionamento dell’Ateneo all’interno delle reti regionali, nazionali ed europee; avvio e consolidamento delle attività di fund raising; consolidamento e sviluppo delle attività di Public Engagement; supporto alla creazione di spin-off e start-up; sviluppo delle attività di sostegno alla formazione continua; avvio e sviluppo del Progetto Tecnopolo (scouting e individuazione dei fabbisogni di innovazione delle aziende); potenziamento delle attività di conto terzi e ricerca commissionata con specifico riferimento ai rapporti Università-industria. Parole chiave: proprietà intellettuale, public engagement, cultura di impresa, formazione continua, conto terzi Riferimenti bibliografici: Università degli Studi di Ferrara. (2018) 'Piano Strategico 2019-2021', Ferrara [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: http://www.unife.it/it/ateneo/piano-strategico/archivio Allegato Open: 2018_Estratto PST UNIFE 2019-21 - TM.pdf |
|||
Piano Strategico 2016-2019 | Università degli Studi di Verona | ||
Ente: Università degli Studi di Verona Contesto geografico: Italiano Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Piano Strategico 2016-2019 Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2016 Abstract: Documento strategico che riporta quattro obiettivi tradotti in azioni di Terza Missione: coinvolgere comunità di persone, interlocutori istituzionali e aziende nella realizzazione di progetti di ricerca in ambiti condivisi e strategici; facilitare il trasferimento dei risultati della ricerca e la divulgazione del valore della ricerca; consolidare il Public Engagement anche a livello dipartimentale, favorendo lo sviluppo di progetti e azioni di divulgazione scientifica; progettare interventi innovativi tesi ad assicurare lo sviluppo della formazione continua su base convenzionale, non necessariamente collegata alla formazione post-laurea, supportando le iniziative dei Dipartimenti per aree omogenee, settori d’intervento, specifiche competenze. Parole chiave: public engagement, terza missione, divulgazione scientifica, policy-maker, innovazione Riferimenti bibliografici: Università degli Studi di Verona. (2016) 'Piano Strategico 2016-2019, Verona [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.univr.it/it/atti-generali Allegato Open: 2016_PianoStrategico2016-2019.pdf |
|||
Piano integrato Triennio 2018-2020 | Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia | ||
Ente: Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia Contesto geografico: Italiano Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Piano integrato Triennio 2018-2020 Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2018 Abstract: Documento strategico incentrato su due obiettivi: potenziare e valorizzare il trasferimento tecnologico e i risultati della ricerca; potenziare e valorizzare le azioni di supporto allo sviluppo economico e sociale. Il primo pertiene allo sviluppo di progetti di ricerca con ricadute economiche sul territorio, in un modello di scambio e interazioni continue tra l’Ateneo e le imprese. Il secondo rimanda ad azioni di valorizzazione del ruolo di Ateneo nello svolgimento di attività ad alto impatto economico e sociale, nonché nel supporto allo sviluppo del territorio e delle comunità di riferimento. Parole chiave: trasferimento tecnologico, valorizzazione della ricerca, intermediazione, diffusione, imprenditorialità Riferimenti bibliografici: Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia. (2018) 'Piano integrato Triennio 2018-2020', Modena-Reggio Emilia [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.unimore.it/trasparenza/pianoperformance.html Allegato Open: 2018_Piano Integrato_TM_UNIMORE_18-20.pdf |
|||
Connecting the European Higher Education Agenda with Open Science and Responsible Research and Innovation | EnRRICH - Living Knowledge Network | E., McKenna; A., Vargiu; (eds.) | |
Ente: EnRRICH - Living Knowledge Network Autori: E., McKenna; A., Vargiu; (eds.) Contesto geografico: EU Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Connecting the European Higher Education Agenda with Open Science and Responsible Research and Innovation Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2018 Abstract: This document is aimed at those working in higher education policy internationally, though it may also be of use to national and institutional level policymakers. The report summarizes the findings of the project ‘Enhancing Responsible Research and Innovation through Curricula in Higher Education (EnRRICH)’ in the context of the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme. More in detail, the brief is structured around the four main policy priorities: tackling future skills mismatches and promoting excellence in skills development, building inclusive and connected higher education systems, ensuring higher education institutions contribute to innovation, supporting effective and efficient higher education systems. Parole chiave: open science, responsible research and innovation, higher education, policy makers, civil society Riferimenti bibliografici: McKenna, Emma, Vargiu, Andrea (eds.), (2018) Connecting the European Higher Education Agenda with Open Science and Responsible Research and Innovation, Bonn, EnRRICH-Living Knowledge Network [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.livingknowledge.org/projects/enrrich/ Allegato Open: 2018_EnRRICH_Policy_brief_3_final_policy_recommendations.pdf |
|||
Public Engagement with Research. Strategic Plan | University of Oxford | ||
Ente: University of Oxford Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Public Engagement with Research. Strategic Plan Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2013 Abstract: This strategic plan seeks to share approaches and guidelines, in order to frame a vision for Public Engagement with Research at Oxford and to identify the key steps towards it. The same vision shows high-quality and innovative Public Engagement as an integral part of research culture and practice at Oxford, enhancing the academic position as a world-leading research institution. An analysis of how effectively Public Engagement with Research is supported across the University is then shown, in comparison with other research-intensive HEIs to demonstrate the need for increased strategic and systematic support for this activity. A key focus is to equip academics and researchers across the institution to plan and deliver high-quality Public Engagement with Research activities in order to foster a culture in which they are recognised for their accomplishments. Parole chiave: collaboration, public engagement, research, dissemination, impact Riferimenti bibliografici: University of Oxford. (2013-2018) 'Public Engagement with Research. Strategic Plan', Oxford [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: http://www.ox.ac.uk/research/public-engagement/support-researchers Allegato Open: 2013_University of Oxford_PEwithResearchStrategicPlan.pdf |
|||
Piano Strategico di Terza Missione di Ateneo 2017-2019 | Università degli studi di Bergamo | ||
Ente: Università degli studi di Bergamo Contesto geografico: Italiano Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Piano Strategico di Terza Missione di Ateneo 2017-2019 Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2017 Abstract: Il documento si articola attorno a otto obiettivi principali all'interno di un piano di azioni istituzionali di Terza Missione di Ateneo che prevedono: valorizzazione del ruolo strategico e istituzionale della Terza Missione di Ateneo; incentivazione del ruolo dei Dipartimenti e Centri di Ateneo nella promozione di attività di Terza Missione; consolidamento dell'azione di Ateneo come motore di innovazione sociale, economica e tecnologica del territorio; rafforzamento delle relazioni con altri enti e istituzioni culturali del territorio, finalizzato a creare una filiera integrata del sapere; promozione del trasferimento tecnologico dei risultati della ricerca e di attività di imprenditorialità giovanile; promozione delle attività dell’Ateneo nell’ambito della formazione continua. Parole chiave: valorizzazione della ricerca, imprenditorialità giovanile, knowledge transfer, public engagement, formazione continua Riferimenti bibliografici: Università degli studi di Bergamo. (2017) 'Piano Strategico di Terza Missione di Ateneo', Bergamo [Accessed 3 July 2020] Open Access: SI Collegamento: https://www.unibg.it/ Allegato Open: 2017_UniBG_Piano strategico terza missione.pdf |
|||
Piano strategico 2017-2019 | Politecnico di Milano | ||
Ente: Politecnico di Milano Contesto geografico: Italiano Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Piano strategico 2017-2019 Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2017 Abstract: Il documento sintetizza le linee di indirizzo dell’Ateneo e indica i principali obiettivi del sistema Politecnico. Questi ultimi si identificano in alcune azioni chiave: promuovere attività di Terza Missione sempre più declinate in chiave di responsabilità sociale, favorire iniziative di impegno pubblico e cooperazione allo sviluppo tramite il programma Polisocial, attivare progetti innovativi e in sinergia con soggetti privati. Parole chiave: responsabilità sociale, impegno pubblico, impatto sociale, sviluppo, innovazione Riferimenti bibliografici: Politecnico di Milano. (2017) 'Piano strategico 2017-2019', Milano [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.polimi.it/il-politecnico/chi-siamo/piano-strategico/ Allegato Open: 2017_PoliMi_PianoStrategico_IT_DEF.pdf |
|||
Mission-Oriented Research & Innovation in the European Union. A problem-solving approach to fuel innovation-led growth | European Commission - Directorate-General for Research and Innovation - Directorate A-Policy Development and Coordination Unit A.6 - Open Data Policy and Science Cloud | M., Mazzucato; | |
Ente: European Commission - Directorate-General for Research and Innovation - Directorate A-Policy Development and Coordination Unit A.6 - Open Data Policy and Science Cloud Autori: M., Mazzucato; Contesto geografico: EU Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Mission-Oriented Research & Innovation in the European Union. A problem-solving approach to fuel innovation-led growth Tipologia documento: Linee guida Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2018 Abstract: This document is aimed at drafting strategic recommendations on mission-oriented research and innovation in the EU, in order to guide the future European Union Framework Programme for Research and Innovation. In the first place, it tries to answer questions of how to direct innovation, then, it develops a vision of what a European mission-oriented research and innovation policy could look like by considering mission as a massive opportunity to increase the impact of European research and innovation, grasp the public imagination and make real progress on complex challenges. Parole chiave: engagement, impact, mission, research and innovation, mission-oriented policy Riferimenti bibliografici: Mazzucato, Mariana (2018) Mission-Oriented Research & Innovation in the European Union. A problem-solving approach to fuel innovation-led growt, Brussels, European Commission [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://ec.europa.eu/info/publications/mission-oriented-research-innovation-eu-problem-solving-approach-fuel-innovation-led-growth_it Allegato Open: 2018_UE_MMazzucato_Mission Oriented R_I.pdf |
|||
Developing a Public Engagement Strategy. Better Knowledge Better Society | ADRN - Administrative Data Research Network | C., Porteous; E., Mackey; M., Elliot; (eds.) | |
Ente: ADRN - Administrative Data Research Network Autori: C., Porteous; E., Mackey; M., Elliot; (eds.) Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Developing a Public Engagement Strategy. Better Knowledge Better Society Tipologia documento: Linee guida Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2018 Abstract: This guide is designed to help the researcher build a strategy and plan for public engagement in the research that is appropriate and meaningful. The focus is on PE - by exploring what is meant by the term public engagement and why it is important in the research process - for research that securely uses administrative data, although the principles may be applicable to other research areas and PE is considered just as important for research using administrative data as it is for research where based on questionnaires, focus groups or observation. The guide is split into two key parts: the first one explores some main questions, in order to create a public engagement strategy, the second one shows the practical issues needed in order to plan the type of public engagement activity to undertake. Parole chiave: two-way engagement, policy impact, community benefit, dissemination, responsible research and innovation Riferimenti bibliografici: Porteous, Carol, Mackey, Elaine, Elliot, Mark (eds.), (2018) Developing a Public Engagement Strategy. Better Knowledge Better Society, Swindon, Administrative Data Research Network. Open Access: NO Collegamento: https://www.adruk.org/ |
|||
Engaged Learning Sheffield. Co-production and community in education at the University of Sheffield | The University of Sheffield | B., Stone; I., Woolf; | |
Ente: The University of Sheffield Autori: B., Stone; I., Woolf; Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Engaged Learning Sheffield. Co-production and community in education at the University of Sheffield Tipologia documento: Linee guida Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2015 Abstract: This document seeks to consolidate but also to facilitate and guide collaborative institutional action designed to enhance the public good. It means to share activities in an easily accessible way, inspiring academic staff to consider developing civically engaged learning projects, and encouraging further external partners. Moreover, the publication aims to further define a ‘Sheffield approach’, which is distinctive and rooted in the particularities of the region and its history. The same approach is based on a selected set of principles: reciprocity, co-production, partner-led approaches, sustainability, good communication, impact and ethical challenges. Parole chiave: community-university engagement, responsibility, engaged learning, equality, civic identity Riferimenti bibliografici: Stone, Brendan, Woolf, India (2015) Engaged Learning Sheffield. Co-production and community in education at the University of Sheffield, Sheffield, The University of Sheffield [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.sheffield.ac.uk/staff/learning-teaching/our-approach/current/engaged/publication Allegato Open: 2015_UoSUK_EngagedLearningSheffield(1).pdf |
|||
Responsible Research and innovation: Europe’s ability to respond to societal challenges | European Commission - Directorate-General for Research and Innovation of the European Commission | ||
Ente: European Commission - Directorate-General for Research and Innovation of the European Commission Contesto geografico: EU Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Responsible Research and innovation: Europe’s ability to respond to societal challenges Tipologia documento: Documento strategico Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2014 Abstract: This document arises from «Science in Society (SiS)» action plan launched in 2007 to set out a common strategy to make a better connection between science and European citizens, then to foster public engagement and a sustained two-way dialogue between science and civil society. Since 2010, the focus of SiS has been to develop a framework for Responsible Research and Innovation (RRI). This framework consists of 6 key actions: to develop solutions to societal problems and opportunities, to integrate gender dimensions in research and innovation content, to enhance the education process and better equip future researchers and other societal actors, to ensure high quality results, to be more transparent and accessible, to prevent harmful or unethical developments in research and innovation. Parole chiave: engagement, gender equality, open access, ethics, science education Riferimenti bibliografici: European Union. (2014) 'Responsible Research and Innovation: Europe’s ability to respond to societal challenges', Brussels [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.rri-tools.eu/-/europe_ability_library_elemt# Allegato Open: 2014_EUFramework2020_RRI_leaflet(1).pdf |
|||
The Engaged Campus. Majors, Minors, and Certificates as the New Community Engagement | Merrimack College | D. W., Butin; S., Seider; (eds) | |
Ente: Merrimack College Autori: D. W., Butin; S., Seider; (eds) Contesto geografico: Extra EU Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: The Engaged Campus. Majors, Minors, and Certificates as the New Community Engagement Tipologia documento: Volume Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2012 Abstract: This volume examines the limits and possibilities of the theory and practice of community engagement in higher education. It is basically grounded in the desire to analyse how to support efforts in higher education such that community engagement - an interrelated set of practices and philosophies including service-learning, civic engagement, experiential education, public scholarship, participatory action research, and community-based research - can be meaningful, sustainable, and impactful. Parole chiave: civic engagement, community-based research, engaged education, service-learning, impact Riferimenti bibliografici: Butin, Dan W., Seider, Scott (eds), (2012) The Engaged Campus. Majors, Minors, and Certificates as the New Community Engagement. New York: Palgrave Macmillan. Open Access: NO Collegamento: https://www.palgrave.com/gp/book/9780230338814 |
|||
Segmenting Publics | NCCPE - National Co-ordinating Centre for Public Engagement | C., Barnett; N., Mahony; | |
Ente: NCCPE - National Co-ordinating Centre for Public Engagement Autori: C., Barnett; N., Mahony; Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Segmenting Publics Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2011 Abstract: This reports seeks to identify existing academic and professional literature on the use of segmentation methods in public engagement activities, but it also analyses emerging trends in academic and non-academic discussions on segmentation and public engagement, with the help of three organisational imperatives: accountability, efficiency, legitimacy. The document also aims at generating better understandings of informal learning processes, as much as showing methods that are instrumental to finding out about publics and making publics. Basically, this research synthesis provides an overview of the principles and imperatives behind the increasing use of market segmentation tools for public engagement purposes. Parole chiave: segmentation, public engagement, responsibility, accountability, legitimacy Riferimenti bibliografici: Barnett, Clive, Mahony, Nick (2011) Segmenting Publics, Bristol, National Co-ordinating Centre for Public Engagement [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.publicengagement.ac.uk/about-engagement/who-are-public Allegato Open: 2011_NCCPE_Segmenting Publics.pdf |
|||
Embedding public engagement in higher education: Final report of the national action research programme | NCCPE - National Co-ordinating Centre for Public Engagement | D., Burns; H., Squires; | |
Ente: NCCPE - National Co-ordinating Centre for Public Engagement Autori: D., Burns; H., Squires; Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Embedding public engagement in higher education: Final report of the national action research programme Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2011 Abstract: This report aims to demonstrate that any university seeking to embed support for public engagement needs to go back to first principles, and to clarify the role public engagement can play in helping it achieve its overarching purposes. In general terms, this document runs a more systematic reflection upon the profound challenge on how to integrate a lasting cultural change in the sector that positioned public engagement as a valued and supported activity for staff and students. More in detail, the report relates to NCCPE UK wide action research programme to support the embedding of public engagement in higher education in Britain. Parole chiave: public engagement strategy, civic responsibility, action research, communal benefit, knowledge exchange Riferimenti bibliografici: Burns, Danny, Squires, Heather (2011) Embedding public engagement in higher education: Final report of the national action research programme, Bristol, National Co-ordinating Centre for Public Engagement [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.publicengagement.ac.uk/search?s=Embedding%20public%20engagement%20in%20higher%20education%3A%20Final%20report%20of%20the%20national%20action%20research%20programme Allegato Open: 2011_NCCPE_Embedding public engagementc2.pdf |
|||
What’s in it for me? The benefits of public engagement for researchers | RCUK - Research Councils (UK) | ||
Ente: RCUK - Research Councils (UK) Contesto geografico: Extra EU - UK Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: What’s in it for me? The benefits of public engagement for researchers Tipologia documento: Linee guida Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2010 Abstract: This document seeks to encourage researchers to engage with the public and embed public engagement in the higher education and research sectors. To this end, it helps researchers in overcoming barriers they may encounter in engaging with the public, then it explores some examples of how public engagement enhances research and produces a wide range of positive benefits in terms of public impact, networking opportunities, skills development, quality grant applications, career enhancement and research methodologies. Parole chiave: public engagement, research, benefit, society, audience Riferimenti bibliografici: Research Councils UK. (2010) 'What’s in it for me? The benefits of public engagement for researchers', Swindon [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://www.ukri.org/public-engagement/research-council-partners-and-public-engagement-with-research/guides-policies-research-and-publications/ Allegato Open: 2010_RCUK_What_s in it for me__BenefitsofPE.pdf |
|||
The regional role of universities in technology transfer and economic development | Queensland University of Technology | C. S., Gunasekara; | |
Ente: Queensland University of Technology Autori: C. S., Gunasekara; Contesto geografico: Extra EU Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: The regional role of universities in technology transfer and economic development Tipologia documento: Documento di lavoro Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2004 Abstract: This paper explores the state of the literature on the role that universities perform in the development of regional innovation systems with a predominant focus on institutional analysis of university-industry technology transfer. It is considered the role performed by universities in different regional settings by showing current approaches which have tended to concentrate on transactional and institutional analysis. Parole chiave: universities, regional innovation, regional development, engagement, social cohesion Riferimenti bibliografici: Gunasekara, Chris S. (2004) 'The regional role of universities in technology transfer and economic development', St. Andrews, British Academy of Management Conference [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://eprints.qut.edu.au/1008/ Allegato Open: 2004_Paper_CGunaskekara.pdf |
|||
Il ruolo delle università nell’Europa della conoscenza | Commissione Europea | ||
Ente: Commissione Europea Contesto geografico: EU Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Il ruolo delle università nell’Europa della conoscenza Tipologia documento: Linee guida Lingua: Italiano Anno pubblicazione: 2003 Abstract: Documento con cui la Commissione Europea apre un dibattito sul ruolo delle università con obiettivi di crescita, competitività, sostenibilità e coesione sociale, conseguentemente al programma strategico di riforme concordato a Lisbona nel 2000. Tra le finalità esposte, figurano la garanzia di autonomia e professionalità degli atenei, l'implementazione di risorse miranti a un'offerta eccellente, l'incremento di progetti di cooperazione tra università e mondo delle imprese, la promozione di attività di istruzione superiore a livello europeo. Il documento mira nel complesso a modernizzare e individuare azioni di sostegno economico per la ricerca accademica, intesa come fulcro di produzione e diffusione della conoscenza sia a livello nazionale, sia europeo. Parole chiave: conoscenza, ricerca, innovazione, coesione sociale, istruzione Riferimenti bibliografici: Commissione europea. (2003) 'Il ruolo delle università nell'Europa della conoscenza', Bruxelles [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_it Allegato Open: 2003_ UE_Il ruolo delle Università nell_Europa della conoscenza.pdf |
|||
Higher Education in the World 6. Towards a Socially Responsible University: Balancing the Global with the Local | GUNi - Global University Network for innovation | K., Abbas; et al. F. X. Grau; et al. (eds.) | |
Ente: GUNi - Global University Network for innovation Autori: K., Abbas; et al. F. X. Grau; et al. (eds.) Contesto geografico: EU Tema: Vision: strategie e orientamenti Titolo: Higher Education in the World 6. Towards a Socially Responsible University: Balancing the Global with the Local Tipologia documento: Report Lingua: Inglese Anno pubblicazione: 2017 Abstract: This report (HEIW6) aims to analyse the responsibilities of universities at local and global level, exploring the potential conflicts, and intrinsic difficulties, in addressing both the local demands of society based on the race for global competitiveness and the local and global demands to contribute to a more equitable and sustainable society. Furthermore, the concept of engagement is understood beyond the limited understandings of a third mission, so as to promote a mature view of the concept of engagement that integrates changes in internal organization, structures, dynamics, incentives and recognition systems that allow academia to advance new ways of developing its core mission. Parole chiave: knowledge-based economy, public good, glocal engagement, social responsibility, community-university engagement Riferimenti bibliografici: Abbas, Khairoon, et al. Grau, Francesc Xavier, et al. (eds.), (2017) Higher Education in the World 6. Towards a Socially Responsible University: Balancing the Global with the Local, Girona, Global University Network for innovation [Accessed 3 July 2020]. Open Access: SI Collegamento: http://www.guninetwork.org/report/higher-education-world-6 Allegato Open: 2017_GUNI Report_HE in the world.pdf |